Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


Rzeżucha z własnegoo wysiewu zalecana kobiecie ciężarnej

Odżywianie w ciąży – Ile i jakie posiłki w ciągu dnia dla kobiety będącej w ciąży ?

ile i jakie posiłki w ciągu dniaKobieta w ciąży powinna spożywać 5 do 6 posiłków w ciągu dnia: pierwsze i drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Ciąża to nie czas na zrzucanie wagi i byle jakie odżywianie! Pożywienie powinno być zestawione zgodnie z zasadami racjonalnego odżywiania, czyli być dostosowane do potrzeb kobiety ciężarnej, pełnowartościowe, dostarczające wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w odpowiedniej ilości i wysokiej jakości. Na jakość pożywienia szczególnie trzeba zwrócić uwagę, zwłaszcza w okresie ciążowym i podczas karmienia niemowlęcia. Obecnie w dobie marketów, które rosną niczym grzyby po deszczu, dostęp do szerokiego asortymentu artykułów żywnościowych nie stanowi problemu.

Odżywianie w ciąży

Ceny kuszą, gdyż są zdecydowanie niższe niż w małych osiedlowych sklepikach. Jednak często cena nie idzie w parze z jakością, mam tu na myśli artykuły spożywcze. Dlatego zachęcam do nabywania żywności w sklepach typu „Eko”, a w przypadku warzyw i owoców również od rolników lub zaprzyjaźnionych i sprawdzonych działkowiczów, gdzie mamy gwarancję, że płody rolne są zdrowe, bez zbędnej chemii. Przykładowo twaróg chudy ze sklepu ze zdrową żywnością  jest tak pyszny, że nie potrzebuje już żadnych dodatków w postaci śmietany czy śmietanki. Po prostu rozpływa się w ustach. Ma odpowiednią konsystencję, smakowitość, zapach, jest bardzo odżywczy i zdrowy. Chce się go jeść niemalże rękoma. Z kolei jajecznica z jaj od kur żyjących na wolnym wybiegu jest tak znakomita, że doprawdy widzi się różnicę w porównaniu z jajami marketowymi. Te ostatnie w dodatku pochodzą od kur, które żyją w ciasnocie, bo w klatkach i są nastawione wyłącznie na produkcję jak najwięcej ilości jaj. Tak żyjące kury są bardzo zestresowane i nie mogą produkować smacznych jaj. Ponadto jaja z chowu wolno – wybiegowego czy ekologicznego mają zdecydowanie więcej żelaza w porównaniu z jajami nabywanymi w hipermarketach, co ma znaczenie dla kobiety ciężarnej. Owszem, jaja te są znacznie droższe, ale czy maleństwo nie zasługuje na wielką miłość i zdrowe pożywienie?

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.