Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


Awokado źrółdo zdrowego tłuszczu

Awokado – źródło zdrowego tłuszczu

 Awokado źrółdo zdrowego tłuszczuAwokado – należy do egzotycznych owoców, bardzo smacznych i zdrowych, kształtem przypomina nieco gruszkę, waży 250 – 300 g. Jest idealnym źródłem dobrze przyswajalnego najlepszego białka roślinnego, zdrowego tłuszczu i najzdrowszych węglowodanów. Awokado nie podnosi poziomu cukru we krwi, a wręcz go obniża i stabilizuje. Zawiera znaczne ilości naturalnego, bardzo delikatnego tłuszczu 15 – 30 %, z czego ¾  to tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które są zdrowe dla mięśnia sercowego, działają przeciwmiażdżycowo, przeciwnowotworowo. Awokado dostarcza kwasu foliowego (witamina B9) niezbędnego do prawidłowego rozwoju płodu. Korzystnie wpływa na prawidłową wagę i rozwój noworodków. Witamina B9 (kwas foliowy) stymuluje produkcję czerwonych krwinek, co zapobiega anemii. Awokado to  bardzo dobre źródło witaminy B6 (odpowiada za przemianę białkową, węglowodanową i tłuszczów; E (pomaga w leczeniu bezpłodności); K (utrzymuje prawidłową krzepliwość krwi) i  C (wzmacnia odporność, niezbędna do przyswojenia żelaza we krwi). Dlatego planując jadłospis w ciąży należy uwzględniać również awokado.

 W tym egzotycznym owocu znajdziemy  potas, wapń, fosfor, magnez. Dzięki obecności magnezu awokado koi nerwy, łagodzi stany stresowe.  Potas sprzyja równowadze kwasowo-zasadowej organizmu. Wapń i fosfor dba o mocne kości i zęby. Częste uwzględnianie awokado w diecie  chroni przed rakiem piersi i infekcjami różnego pochodzenia. Wzmocniony zostaje system immunologiczny organizmu. Awokado zawiera luteinę (karotenoid), która chroni oczy przed zaćmą.

Awokado źródło zdrowego tłuszczuAwokado doskonale nadaje się w formie przekąski jako samodzielny owoc, dobrze się komponuje i smakuje w postaci pasty z dodatkiem świeżo wyciśniętego soku z cytryny ze  szczyptą soli i pieprzu. Wybornie smakuje  w połączeniu z  rybą w postaci musu czy puree. Można go też podawać w sałatkach, w  surówkach, do zup, ziemniaków, makaronów, serów, jaj czy z mascarpone na słodko jako deser. Awokado praktycznie może zastąpić ciężkostrawne produkty zawierające niezdrowy tłuszcz.

Awokado jest również naturalnym kosmetykiem. Można stosować go w formie naturalnej maseczki, która jest zalecana dla osób z nader suchą skórą, z tendencją do złuszczania się. Maseczka natłuszcza, wygładza skórę i zmarszczki. Skóra staje się delikatna, miękka i odmłodzona. Z uwagi na swoje walory dietetyczne, zdrowotne i działanie kosmetyczne awokado jest jak najbardziej wskazanym owocem dla kobiety w ciąży.

 

 

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży.

Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne.

Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.

1 comment on “Awokado – źródło zdrowego tłuszczuAdd yours →

Comments are closed. You can not add new comments.

  1. Pingback: Tracy Glastrong