Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


domowe powidła śliwkowe

Domowe powidła śliwkowe

Domowe powidła ze śliwekŚliwka (niebieska) należy do bardzo smacznych i zasobnych w witaminy owoców. To znakomite źródło witamin z grupy B. Jedna niebieska śliwka stanowi znakomitą dawkę witamin B – kompleks z babcinej apteki, dobrze przyswajanych przez organizm człowieka. Śliwki wykazują właściwości lecznicze, korzystnie wpływają na przemianę węglowodanową, działają moczopędnie (usuwają nadmiar wody z organizmu), koją nerwy, chronią błony śluzowe komórek, wzmacniają układ odpornościowy. Śliwki pomagają w zaparciach. Kobieta w ciąży powinna jednak pamiętać, że świeże śliwki mogą wzdymać, co nie jest komfortowe w tym okresie. Dlatego wskazane są śliwki w postaci powideł lub jako nadzienie do knedli i wypieków. Kilka śliwek suszonych w dziennej racji pokarmowej ułatwia proces trawienia, ale nie należy przesadzać z ich ilością, aby nie nabawić się biegunki.

domowe powidła ze śliwekSezon na śliwki jeszcze trwa, dlatego polecam pyszne domowe powidła, które będą służyły przez całą zimę. Naleśniki z powidłami śliwkowymi mogą stanowić pełnowartościowy i lekkostrawny posiłek. Sporządzając powidła należy wziąć pod uwagę niewielką ilość cukru w stosunku do owoców (w praktyce przyjmuje się 10-20 dag cukru na 1 kg śliwek).

Powidła śliwkowe

domowe powidła śliwkoweSkładniki: 2 kg dojrzałych śliwek, 40 dag cukru, sok z ½ cytryny.

Wykonanie: śliwki dokładnie opłukać pod bieżącą wodą, usunąć ogonki, przeciąć na pół i wyjąć pestki. Przełożyć do szerokiego rondla, zasypać cukrem, wycisnąć sok z połówki cytryny, podlać kilkoma łyżkami wody. Wszystko wymieszać, rozgotować na małym ogniu. Miazgę odparowywać do momentu, aż zgęstnieje i będzie odstawać od brzegów rondla. Należy pamiętać o częstym mieszaniu powideł. Gorące powidła należy przełożyć do wyparzonych słoiczków, zostawiając od góry ok. 1 cm wolnej przestrzeni do wieczka. Od razu zakręcać. Trwałość powideł zależy od stopnia zagęszczenia, również sterylności słoiczków i wieczek.

Uwaga!

 Najlepiej nabywać śliwki krajowe. Importowane są nasycone środkami chemicznymi, dzięki czemu nie psują się w transporcie i ładnie wyglądają.

 

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.