Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


rodzynki

Jagody goji – ostrożnie w ciąży!

20150126_090440Jagody goji zachwycają świat, zajmują wysoką pozycję w tradycyjnej medycynie chińskiej. Są teraz bardzo modne i praktycznie do kupienia w każdym markecie czy sklepie warzywnym. Ja również zakupiłam, aby sprawdzić czy rzeczywiście zasługują na taką reklamę. Niestety większość owoców goji dostępnych u nas to owoce konserwowane (nawet w sklepie ekologicznym nie było goji bez konserwantów!). Suszone jagody goji przypominają nieco rodzynki, są smaczne, słodkie, delikatne i egzotyczne. Równocześnie zasobne w składniki odżywcze, które warunkują zdrowie i urodę. To bogate źródło beta karotenu, (zdecydowanie więcej niż w samej marchewce); wielu składników mineralnych, m.in. żelaza, wapnia, fosforu, miedzi, selenu. Goja obfituje w witaminę C oraz witaminy z grupy B. W owocach goji znajduje się też kilkanaście aminokwasów, z czego 8 to aminokwasy tzw. egzogenne, których organizm sam nie potrafi wytwarzać i bezwzględnie muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Jagodom goji przypisuje się właściwości lecznicze: wzmacniają odporność, poprawiają wzrok i pracę serca, wpływają na prawidłowy poziom cukru we krwi, dodają energii, a dzięki obecności antyoksydantów pozwalają zachować na długo młodość. Postrzegane są też jako naturalny afrodyzjak.

Czy jagody goji mogą być spożywane przez kobietę będącą w ciąży? Według badań naukowych przeprowadzanych w Chinach i Tajlandii, owoce goji zwłaszcza te mniej dojrzałe zawierają w niewielkich ilościach trujący alkaloid o nazwie atropina. Stężenie atropiny w jagodach goji jest wprawdzie nieznaczne, dalekie od toksycznego i wynosi ok. 19 ppb (części na miliard). Dlatego należy zachować ostrożność, gdyż już sama możliwość obecności atropiny (substancji trującej) automatycznie wyeliminowuje te owoce z jadłospisu kobiety ciężarnej i karmiącej. Dla informacji atropina w formie leku posiada m.in. silne właściwości rozkurczowe, hamuje laktację oraz wydzielanie moczu.
Kobieta w ciąży powinna być świadoma i w sposób szczególny dbać o dostarczenie odpowiednich i zdrowych składników odżywczych dla siebie i rozwijającego się płodu.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży.

Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne.

Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.