Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


lasagne z warzywami pod beszamelem

Lasagne z warzywami pod beszamelem

lasagne z warzywami pod beszamelemLasagne z warzywami pod beszamelem to bardzo dobra propozycja na okres wiosenny. Kobieta w ciąży  powinna uwzględniać  w swojej diecie dużo warzyw, aby zaopatrzyć organizm  w cenne składniki odżywcze. Proponuję smaczne lasagne ze szpinakiem, cukinią i suszonymi pomidorami pod beszamelem. Beszamel świetnie komponuje się z warzywami, uzupełnia je pod względem wartości odżywczej. Szpinak  to źródło kwasu foliowego i żelaza. Są to składniki, na które zapotrzebowanie zdecydowanie wzrasta w okresie ciąży. Żelazo jest minerałem, który bierze udział w oddychaniu komórkowym, zapobiega anemii. Dodatek cukinii podwyższa wartość odżywczą potrawy. Cukinia obfituje w karotenoidy, magnez, witaminę E. Działa moczopędnie, usuwa obrzęki, które często mają miejsce w ciąży. Pobudza perystaltykę jelit, tym samym likwiduje zaparcia. Odkwasza organizm, wzmacnia układ immunologiczny organizmu, mięśnie i serce, korzystnie działa na błony śluzowe.

 Pomidory w lasagne wzbogacają potrawę o składniki odżywcze –  potas, witaminę E oraz biotynę (wit. H), która korzystnie wpływa na skórę, włosy i paznokcie. Likopen zawarty w skórce należy do grupy karotenoidów, posiada właściwości przecinowotworowe. W pomidorach nie brak też niacyny (wit. PP), poprawiającej nastrój; cynku niezbędnego do produkcji hormonów. Pomidory wzmacniają błony śluzowe w całym ustroju, pobudzają układ odpornościowy, wzmacniają serce, odkwaszają organizm, odmładzają komórki.

Lasagne z warzywami pod beszamelem

lasagne z warzywami pod beszamelem

Składniki: 6 płatów lasagne,600 g świeżego szpinaku, 6 pomidorów suszonych w zalewie olejowej, 1 mniejsza jędrna cukinia, 1-2 ząbki czosnku, po łyżeczce oregano i bazylii suszonej, sól, pieprz do smaku, gałka muszkatołowa, świeża bazylia, 200 g startego  parmezan lub innego ser, ½ pęczka szczypiorku (z parapetu), łyżka wiórków z pomidorów.

Sos pomidorowy: 600 g pomidorów bez skórki ( z puszki),1 czosnkowa cebula, 2 łyżki oliwy z  oliwek.

Sos beszamelowy: łyżka mąki, łyżka masła, ¾  szklanki letniego mleka, 1 żółtko,  odrobina gałki muszkatołowej, sól do smaku.

Wykonanie:  liście szpinaku opłukać, obgotować 2-3 minuty we wrzącej i osolonej wodzie, osączyć, ostudzić, drobno posiekać. Przenieść na patelnię i lekko zeszklić z masłem, dodać  pieprz, posiekany czosnek, odrobinę gałki muszkatołowej. Przygotować sos pomidorowy:  na rozgrzanej patelni z oliwą zeszklić pokrojona w kostkę cebulę. Dodać pomidory wraz z przecierem, gotować na wolnym ogniu kilka minut. Następnie całość zmiksować za pomocą blendera, aby uzyskać jednolity ładny sos pomidorowy. Przyprawić ziołami (oregano, bazylią suszoną).

lasagne z warzywami pod beszamelem

Przygotować sos beszamelowy: rozpuścić na patelni masło (nie spalić!), następnie dodać mąkę i wszystko rozprowadzać łopatką do uzyskania  jasnej zasmażki. Dodawać stopniowo letnie mleko i wszystkie składniki sosu dokładnie połączyć. Sos powinien być jednolity, o konsystencji kremowej śmietany. Żółtko w oddzielnej miseczce zaparzyć kilkoma łyżkami gorącego sosu, wymieszać i połączyć z sosem. Nie gotować, aby nie ścięło się białko w żółtku! Sos beszamelowy przyprawić do smaku solą, dodać szczyptę gałki muszkatołowej.

Przygotować prostokątny półmisek żaroodporny. Połową sosu pomidorowego wysmarować dno półmiska, na to ułożyć 3 płaty lasagne. Na płaty wyłożyć połowę przygotowanego wcześniej szpinaku. Dodać suszone  pomidory pokrojone w grubszą kostkę. Umyć cukinię, rozdrobnić w słupki, posypać wierzch. Przygotować drugą warstwę: na wierzch ułożyć pozostałe 3 płaty lasagne, następnie resztę sosu pomidorowego, szpinak, pomidory suszone i cukinię. Całość polać sosem beszamelowym, posypać parmezanem.  Przykryć folią aluminiową. Piec w nagrzanym piekarniku w temp. 170 – 180°C przez ok. 40 minut.  Podawać na ciepło. Udekorować szczypiorkiem i wiórkami z pomidorów. Przed porcjowaniem odczekać kilkanaście minut , aby łatwiej było kroić.

 

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży.

Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne.

Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.