Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


maliny - słodkie i zdrowe

Maliny – słodkie i zdrowe

maliny słodkie i zdroweMaliny kształtem bliźniaczo podobne  do jeżyn, tyle że są czerwone;  najsłodsze z owoców leśnych, miękkie i soczyste, o niepowtarzalnym smaku. Te smakowite owoce swój delikatny aromat zawdzięczają obecności bioskładników. W zimowe wieczory chętnie sięgamy po konfitury z malin, dzięki którym herbata staje się pyszniejsza, a malinowy zapach roznosi się niemalże po całym pomieszczeniu. Walory smakowe malin zwiększają się, gdy połączymy je z jogurtem naturalnym, twarogiem,  ryżem ze śmietaną, surówkami i sałatkami owocowymi.

maliny - słodkie i zdroweMaliny rosną dziko w zaroślach, w lasach, na obrzeżach dróg. Uprawiane są również w ogródkach działkowych. W zależności od odmiany maliny dojrzewają w różnych okresach, począwszy od czerwca aż do września. Maliny są źródłem witamin: C, A, E, B1, B2, B6, PP, kwasu pantotenowego i biotyny. Nie brakuje też w nich wapnia, żelaza, potasu, miedzi, cynku, magnezu, manganu. Dostarczają cennego błonnika i pektyn, które oczyszczają jelita z toksyn i regulują ich perystaltykę.

maliny słodkie i zdroweMaliny znane są ze swoich leczniczych właściwości, były zalecane już w starożytności przez Hipokratesa. Maliny to naturalny lek z babcinej apteki na różne dolegliwości. Dzięki obecności witaminy A pomagają w leczeniu zaburzeń widzenia o zmroku oraz pogorszenia ostrości widzenia. Z witaminy A  powstają  molekuły rodopsyny, co zapewnia  właściwe widzenie o zmroku. Zawarta w malinach w dużym stężeniu  rutyna dodatkowo  zwiększa elastyczność i strukturę naczyń włosowatych w  narządzie wzroku, dzięki czemu są one  wzmocnione i odżywione. Witamina A również sprawia, że skóra staje się gładka,  jedwabista, bez oznak suchości i starości. Maliny to znakomite źródło biotyny (witaminy z grupy B), dzięki której włosy odzyskują swój blask, stają się mocniejsze i bujniejsze. Biotyna zapobiega też ich wypadaniu, procesom łysienia i łojotokowi.

Maliny to bogactwo witaminy C, która chroni system immunologiczny. Wspólnie z rutyną wzmacnia naczynia krwionośne, zapobiega ich kruchości, powstawaniu tzw. pajączków i siniaków. Maliny działają moczopędnie, łagodzą wszelkie dolegliwości nerek i układu moczowego, co zapobiega opuchliznom nóg.  W przypadku infekcji i silnego przeziębienia wskazany jest na rozgrzanie naturalny sok z malin lub maliny zasypane w cukrze, które dodatkowo stanowią uzupełnienie diety w witaminy i składniki mineralne.

 

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.