Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


marchew

Dieta w ciąży – marchew smaczna i zdrowa

marchewMarchew należy do bardzo popularnych warzyw, wykorzystywanych do potraw przez cały rok. Chętnie wrzucamy ją do wywarów na rosoły, buliony, zupy kremy i jarzynowe. Wiele sałatek, surówek sporządzanych jest z dodatkiem marchewki. Popularną marchew gotowaną (krojoną w kostkę czy w talarki) z dodatkiem masła i koperku często podajemy jako dodatek warzywny do drugiego dania. Pamiętamy również o sokach naturalnych z marchwi*. Jeżeli nie mamy sokowirówki lub czasu na sporządzenie soku, to możemy skorzystać z tych jednodniowych, które nie zawierają konserwantów. Smaczne są też soki sporządzane na poczekaniu w kawiarenkach, restauracjach. Dobrze jednak byłoby zapytać kelnera, z jakich źródeł pochodzi marchew, aby zapewnić sobie sok najwyższej jakości, bez szkodliwej chemii stosowanej do wzrostu płodów rolnych.

Marchew jest nie tylko smaczna, ale i zdrowa, o czym wiedzą już małe dzieci. Swój piękny pomarańczowy barwnik zawdzięcza β – karotenowi, czyli prowitaminie A. Należy pamiętać, aby podczas obróbki cieplnej dodawać tłuszcz, np. masło, wówczas β – karoten nie osadza się nam na obrzeżach garnka, a jego przyswajalność w organizmie zdecydowanie wzrasta. Marchew zawiera spore ilości selenu, dzięki czemu w okresie chłodów chroni nas przed przeziębieniem i zwiększa odporność. Wzmacnia również błony śluzowe w organizmie człowieka, co zapobiega nadmiernemu wnikaniu bakterii i wirusów. Marchew odmładza, poprawia wygląd skóry, nadając jej ładną karnację. Bierze udział w prawidłowym procesie widzenia. Wpływa również na wzrost i regenerację komórek i tkanek. Poprawia stan czerwonych krwinek, co zapobiega niedokrwistości. Z tych też względów kobieta w ciąży szczególnie powinna uwzględniać marchew w swojej diecie i spożywać ją w różnej postaci. Młode pary starające się o dziecko powinny również preferować marchew, gdyż warzywo to pobudza wytwarzanie nasienia i zwiększa płodność mężczyzn!
*Soki z marchwi nie należy pić na pusty żołądek, gdyż do przyswojenia β – karotenu w organizmie człowieka i przemianę na witaminę A niezbędny jest tłuszcz.
.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży.

Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne.

Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.