Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


MORSZCZUK NA PARZE

Morszczuk na parze w sosie marchewkowym

MORSZCZUK NA PARZEmorszczuk na parzeMorszczuk na parze w sosie marchewkowym to propozycja na szybki, zdrowy i lekkostrawny posiłek. Ryby powinny zajmować znaczącą pozycję w diecie kobiety będącej w ciąży. Należy je uwzględniać przynajmniej trzy razy w tygodniu. Ważne, aby nabywać ryby w sprawdzonym sklepie.
Składniki: 5 filetów z morszczuka (mrożonych), 5 marchewek, 1 korzeń pietruszki, 150 g koncentratu pomidorowego 30 %, ½ cytryny, 2 łyżeczki mieszanki przypraw: estragon, oregano, bazylia, tymianek, pieprz ziołowy, dodatkowo 1 łyżeczka wiórków z suszonych pomidorów, sól do smaku, 3 łyżki oleju rzepakowego.
Wykonanie: przygotować sos marchewkowy: marchew i pietruszkę opłukać, obrać, zetrzeć na tarce o grubych oczkach; zeszklić w rondlu na małym ogniu, następnie podlać niewielką ilością gorącej wody i poddusić kilkanaście minut. Marchewki nie trzeba solić, jest słodkawa, smaczna i naturalna. Pod koniec duszenia dodać koncentrat pomidorowy, wymieszać i pozostawić do wystudzenia. W międzyczasie przygotować rybę: opłukać ją pod bieżącą zimną wodą, osuszyć ręcznikiem papierowym, skropić świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny (cytrynę wcześniej sparzyć!). Pociąć na mniejsze porcje, oprószyć solą, mieszanką ziół przyprawowych, na koniec wiórkami z suszonych pomidorów. Przygotować specjalny garnek do gotowania na parze (z wkładką z otworami). Nalać wodę do połowy garnka, włożyć wkładkę i postawić na ogień. Gdy woda będzie się gotować ostrożnie ułożyć porcje ryby na wkładkę; garnek przykryć pokrywką. Rybę gotować na parze na wolnym ogniu ok. 12 – 15 minut. Po zakończonej obróbce cieplnej wyjąć delikatnie rybę (najlepiej za pomocą drewnianej łopatki) i ułożyć na półmisku. Rybę przykryć przygotowanym wcześniej sosem marchewkowym; pozostawić do ostudzenia i nabrania smaku przez potrawę.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.