Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


perliczka pieczona

Perliczka pieczona z jabłkami i borówkami

perliczka pieczonaPerliczka należy do ptactwa o bardzo delikatnym, wyszukanym smaku. Jest mało popularna w naszym kraju, dostępna głównie w okresach przedświątecznych.  Perliczka zawiera znikomą ilość tłuszczu, dlatego przed upieczenem trzeba koniecznie ją skropić oliwą, dodatkowo można obłożyć chudym boczkiem. Wnętrze dobrze jest wypełnić owocami,  najlepiej jabłkami słodko-kwaśnymi, dzięki którym perliczka będzie aromatyczna i soczysta, o wyrafinowanym smaku.

Składniki: świeża tuszka perliczki, 3 jabłka słodko-kwaśne, łyżka konfitury z borówek, kilka ziarenek kolorowego pieprzu, 5-6 ziarenek jałowca, łyżka majeranku, 5 łyżek oliwy z oliwek, sól do smaku.

Wykonanie: tuszkę perliczki opłukać pod zimną wodą, osuszyć ręcznikiem papierowym, wnętrze posolić, skropić 2 łyżkami oliwy, posmarować konfiturą z borówek. Perliczkę dokładnie posolić z zewnątrz, skropić i natrzeć pozostałą oliwą. Przyprawić pieprzem i jałowcem roztartymi w moździerzu.  Pozostawić na kilka godzin w chłodnym miejscu. Jabłka opłukać, podzielić na małe cząstki. Część jabłek  przyprawić majerankiem i włożyć do środka tuszki. Pozostałe jabłka ułożyć na dno półmiska żaroodpornego lub brytfanki.  Na jabłka ułożyć perliczkę. Całość podlać ½ szklanki wody. Piec w nagrzanym piekarniku  w temperaturze 180 – 190 °C ok. półtorej godziny, pamiętając o dość częstym polewaniu perliczki sosem z półmiska. W razie konieczności dodatkowo podlać kilka łyżek wody. Po upieczeniu perliczkę pozostawić w uchylonym piekarniku na 10- 15 minut.  Mięso nabiera jeszcze lepszego smaku.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.