Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


20150310_141630

Por na słodko

por na słodko20150310_141630Por  na słodko to delikatna i smaczna surówka warzywno – owocowa. Należy pamiętać, że na surówki najlepiej nadaje się jasna część pora, która jest łagodniejsza w smaku.  Por to warzywny skarb, gdyż wykazuje właściwości lecznicze. Niszczy szkodliwe bakterie w żołądku i jelitach, który poprawia ukrwienie, korzystnie wpływa na właściwy profil lipidowy krwi, pomaga w zaparciach, również w chorobach żył i hemoroidów; zapobiega powstawaniu skrzepów. Rodzynki i suszone śliwki dodane do pora poprawiają walory smakowe surówki i podwyższają jej wartość odżywczą.  Śliwki suszone są znakomitym źródłem błonnika, który oczyszcza jelita i pomaga przy zaparciach; stymulują przemianę węglowodanów, ponadto dostarczają kompleks witamin z grupy B. Z kolei rodzynki są bardzo aromatyczne, nadają potrawom słodki smak i zapach. Są źródłem  błonnika, żelaza, potasu, magnezu, cynku, boru oraz witaminy E i  z grupy B. Chronią organizm przed chorobami układu sercowo-naczyniowego. Nabywając rodzynki i śliwki suszone kobieta w ciąży szczególnie musi zwracać uwagę, czy nie są one siarkowane.  Dwutlenek siarki może powodować nudności, bóle głowy i duszności.

 

Składniki: 1 por średniej wielkości (jasna część), 1 jabłko słodko – kwaśne, sok z ½ cytryny, garść rodzynków BIO, 6 śliwek suszonych BIO, łyżeczka cukru, duża łyżka dobrej śmietany.

Wykonanie: por dokładnie umyć, przeciąć wzdłuż, pokroić na półksiężyce. Jabłko umyć (nie obierać, jeżeli nie jest woskowane), skropić sokiem z cytryny i zetrzeć na tarce o grubych oczkach, dodać do pora, posłodzić i wszystko wymieszać.  Do surówki wrzucić wcześniej sparzone i osuszone  rodzynki oraz śliwki suszone.  Na koniec połączyć ze śmietaną Surówka nadaje się od razu do spożycia.

 

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.