Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


Ryby w kuchni

Ryby

Ryby w kuchniRyby powinny zajmować znaczącą pozycję w diecie kobiety w ciąży, również w żywieniu każdego z nas. Mięso z ryb jest delikatne, smakowite i lekkostrawne. Równocześnie dostarcza cennych składników odżywczych, w tym znacznych ilości pełnowartościowego  i dobrze przyswajalnego białka (od 12 do 24%). Ryby zwłaszcza morskie obfitują ponadto w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:  A (stymuluje prawidłowy wzrost, wzrok) i D (sprzyja przyswajaniu wapnia i fosforu) oraz kwasy tłuszczowe  omega 3. Te ostatnie mają zbawienny wpływ na układ krążenia i mięsień sercowy, sprzyjają zwiększeniu poziomu dobrego cholesterolu HDL, zapobiegają w przyszłości zmianom miażdżycowym. Profilaktyka schorzeń układu krążenia powinna być także uwzględniana w ciąży. Ryby tłuste (np. łosoś) jest wręcz wskazany dla osób z nadciśnieniem, z podwyższonym cholesterolem, po zawałach. W rybach znajdują się również witaminy rozpuszczalne w wodzie z grupy B (B1, B2, B12 i PP). Witamina PP (niacyna)  wpływa korzystnie na cerę, wygładza ją, zapobiega owrzodzeniom skóry.  Ryby dostarczają wielu cennych minerałów, m.in. magnezu, wapnia, fosforu, potasu, cynku, selenu. Dodatkowo morskie obfitują w jod, który ma kapitalne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy, co zapobiega powstawaniu tzw. „wola” i wytrzeszczu oczu (objawy choroby Basedowa). Niedobór jodu w organizmie może powodować poronienia. Również  ważnym pierwiastkiem jest selen, który w sposób istotny wpływa na prawidłowy rozwój układu rozrodczego. Wzmacnia układ odpornościowy organizmu, chroni przed procesami starzenia i nowotworami.

 Ryby należą do produktów  łatwo psujących się, gdyż w swoim składzie zawierają niewielkie ilości tkanki łącznej, za to dużo wody (do 85%). Ten aspekt powinien być uwzględniany podczas zakupu i  planowaniu jadłospisu w ciąży. Dlatego ryby należy kupować zawsze bardzo świeże, najwyższej jakości, w sprawdzonych sklepach. Aby zachować najwyższą wartość odżywczą ryb, należy je poddawać właściwej obróbce cieplnej. Wskazane jest gotowanie na parze lub pieczenie. Ryby doskonale smakują pieczone w cieście półfrancuskim lub francuskim (patrz: zdjęcie oraz przepis „Pstrąg pieczony w cieście francuskim). Smażenie ryb należy stosować sporadycznie, gdyż tłuszcz, na którym jest przeprowadzana obróbka cieplna jest trudniej trawiony. Ponadto kobieta w ciąży może źle tolerować unoszące się opary smażonej ryby.

 Uwaga!

  • Ryby przed obróbką cieplną należy skropić sokiem z cytryny, aby zniwelować specyficzny zapach.
  • Kobieta w ciąży powinna ostrożnie podchodzić do ryb tzw.” maślanych”, które zawierają trudno strawne woski.
  • Popularna panga należy do ryb, do których wskazane jest zachowanie ostrożności w ciąży. Wynika to z wielu kontrowersji dotyczących  sposobu karmienia pangi i zanieczyszczonego środowiska wodnego, w którym przebywa  ta ryba. Zdania n/t temat są podzielone.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.