Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


sałatka z buraków

Sałatka z buraków źródłem kwasu foliowego

sałatka z burakówSałatka z buraczków jest odżywczą i smaczną propozycją na okres wczesno-wiosenny. Buraczki nie tylko wzmocnią organizm, ale też dostarczą znacznych ilości kwasu foliowego (bierze udział w procesie tworzenia czerwonych krwinek); błonnika (reguluje trawienie, zapobiega zaparciom); potasu (odkwasza organizm, działa moczopędnie, usuwa opuchlizny kończyn. Posiłek z udziałem czerwonych buraczków wpływa na odnowę tkanki łącznej, poprawia trawienie białka, dodaje energii, wzmacnia skórę, włosy, paznokcie. Buraczki wpływają na dobre samopoczucie i nastrój. Do sałatki użyto podłużnych buraków, które są słodsze od tradycyjnych buraczków, również bogatsze w czerwony barwnik (betanina).

Składniki: 2 ugotowane buraki (podłużne), 2ugotowane ziemniaki, 2 jajka ugotowane na twardo, 1 kwaśne jabłko, 4 kiszone ogórki, sok ½  cytryny, łyżeczka pełna majonezu, duża łyżka dobrej śmietany,  łyżeczka musztardy francuskiej, łyżeczka chrzanu,  sól do smaku.

Wykonanie: ziemniaki i buraki obrać ze skórki, pokroić w mniejszą kostkę, jajka obrać ze skorupki i rozdrobnić w kostkę, składniki połączyć; jabłko opłukać, skropić sokiem z cytryny i podobnie pokroić jak pozostałe składniki (jeżeli jest niewoskowane  to nie obierać ze skórki!). Wymieszać, dodać śmietanę,  majonez, chrzan i musztardę, przyprawić solą. Sałatkę delikatnie wymieszać.  Wyłożyć do salaterki. Sałatka powinna postać w chłodnym miejscu ok. godziny, aby mogła nabrać smaku. Udekorować bazylią.

 

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży.

Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne.

Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.