Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


Świateczne śledzie na 2 sposoby

Świąteczne śledzie na dwa sposoby

Świąteczne śledzie na 2 sposobyNa wigilijnym stole Świąt Bożego Narodzenia nie może  zabraknąć potraw ze śledzi, które należą do smacznych i zdrowych ryb. Śledzie są źródłem zbawiennych  kwasów tłuszczowych omega 3, które chronią organizm człowieka przed chorobami układu krążenia, m.in. miażdżycą, chorobą niedokrwienna serca; obniżają też ciśnienie tętnicze i poziom złego cholesterolu (LDL), równocześnie podwyższając poziom dobrego cholesterolu (HDL). W śledziach znajdziemy dobrze przyswajalne białko, potas, magnez, wapń, fosfor, sód, cynk, miedź, jod oraz witaminy A, E, D i z grupy B ( B6, B12). Przygotowując potrawy ze śledzi należy pamiętać, aby je wymoczyć w zimnej wodzie, gdyż kupujemy je mocno solone. Śledzie jak najbardziej są wskazane w diecie kobiety będącej w ciąży.

Śledzie w śmietanie z jabłkami i rodzynkami

Składniki: 4 płaty z matiesów, 150 g dobrej kwaśnej śmietany lub jogurtu typu greckiego, ½ małej łyżeczki cukru, cytryna, 1 jabłko (champion), 2 duże łyżki rodzynków, odrobina cukru do smaku, przyprawa korzenna do śledzi*

Świateczne śledzie na 2 sposobyWykonanie: śledzie namoczyć w zimnej wodzie na około 3 godziny, zmieniając co najmniej dwukrotnie wodę. Po wyjęciu z wody śledzie osuszyć papierowym ręcznikiem, następnie każdy płat pokroić na 4-5 części. Ułożyć na półmisku lub w salaterce, skropić dokładnie świeżo wyciśniętym sokiem z ½cytryny, oprószyć przyprawą korzenna do śledzi. Jabłka opłukać, pokroić na ósemki, skropić sokiem z cytryny,  następnie rozdrobnić na małe talarki i ułożyć na śledziach. Na wierzch posypać rodzynki (wcześniej sparzone i osuszone). 20141210_133741Przygotować śmietanę i wymieszać ją z cukrem. Polać śledzie na półmisku i odstawić na ok. 2 godziny w chłodne miejsce, aby składniki nabrały smaku.

*Przyprawę korzenną do śledzi można kupić na stoiskach ze zdrową żywnością. Jeżeli nie mamy takiej przyprawy, możemy śledzie przeprawić mieszanką przypraw: czarny pieprz, majeranek, oregano, lubczyk, suszona natką pietruszki.

 

 Śledzie w oleju z cebulą*

Składniki: 3 płaty matiesów, 1 nieduża cebula,  świeżo mielony czarny pieprz, ½ małej majeranku, ½ małej łyżeczki oregano, ½ cytryny, 3 duże łyżki oleju słonecznikowego tłoczonego na zimno. 

Wykonanie: śledzie namoczyć w zimnej wodzie na około 3 godziny, zmieniając co najmniej Świąteczne śledzie na 2 sposobydwukrotnie wodę. Po wyjęciu z wody śledzie osuszyć papierowym ręcznikiem, następnie każdy płat pokroić na 4-5 części. Ułożyć na półmisku przeznaczonym do śledzi. Skropić sokiem z cytryny. Wymieszać majeranek, oregano, dodać pieprz odrobinę pieprzu. Śledzie oprószyć przyprawą, następnie ułożyć pokrojoną w drobną kostkę cebulę. Całość polać olejem. Śledzie odstawić na 3-4 godziny, aby nabrały smaku.

*Śledzie w oleju z cebulą można przygotować dzień wcześniej (w  słoiku) i przechować w lodówce.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.