Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


szpinak liściasty z jajkiem sadzonym

Szpinak liściasty z jajkiem sadzonym

szpinak liściasty z jajkiem sadzonymSzpinak jest powszechnie znany i coraz częściej doceniany  w kuchni. W handlu poza sezonem można nabyć najczęściej szpinak mrożony liściasty lub zmielony. Pod względem smakowitości zdecydowanie szpinak liściasty przewyższa ten bardzo rozdrobniony. To znakomite źródło błonnika, karotenoidów, kwasu foliowego, nieco żelaza (zdecydowanie jest go mniej niż dawniej sądzono). Niestety żelazo roślinne jest zdecydowanie gorzej przyswajalne przez organizm człowieka aniżeli pochodzenia zwierzęcego. Należy brać pod uwagę, że szpinak zawiera kwas szczawiowy, który może łączyć się z wapniem z organizmu, dlatego zawsze podajemy go z produktem obfitującym w wapń (mleko, jaja, sery, jogurty). Z uwagi na obecność karetonoidów dobrze jest dodać do szpinaku masło, celem lepszego ich przyswojenia. Wpływa to również korzystnie na smakowitość szpinaku.

Szpinak w połączeniu z jajkiem to bardzo dobry zestaw uzupełniający się pod względem wartości odżywczej. Jaja dostarczającą praktycznie wszystkich składników odżywczych niezbędnych do życia. To znakomite źródło pełnowartościowego białka, lekkostrawnego i dobrze przyswajalnego; witamin z grupy B, A, D, E, K oraz składników mineralnych, m.in. żelaza, magnezu, wapnia, siarki, selenu, kobaltu, sodu, jodu, cynku, fosforu, miedzi. Nie należy się bać cholesterolu, który znajduje się w jajkach. Ten akurat jest zbawienny dla nas. Zawarta w jajkach lecytyna obniża poziom złego cholesterolu we krwi. Trzeba pamiętać, że cholesterol pełni ważną funkcję, gdyż bierze udział w wielu procesach biochemicznych zachodzących w organizmie. Jest niezbędny do tworzenia hormonów, m.in. hormonów płciowych, dlatego jaja postrzegane są jako męski afrodyzjak. Cholesterol jest też ważny w syntezie tworzenia witaminy D3 oraz kwasów żółciowych.

szpinak liściasty z jajkiem sadzonymSkładniki: ok. 150 g świeżego szpinaku, rzeżucha, pomidory suszone w wiórkach, szczypta świeżo startej gałki muszkatołowej, ząbek czosnku, sól do smaku, łyżeczka masła do szpinaku, łyżeczka oleju rzepakowego  do smażenia jaja.

Wykonanie: szpinak opłukać pod bieżąca wodą, obciąć korzonki. Przygotować szeroki płaski garnek, zagotować ok. 2,5 litra wody. Na wrzątek wrzucić szpinak, gotować ok. 2 minut bez przykrycia. Odcedzić, połączyć od razu ze świeżym masłem, wymieszać. Następnie dodać gałkę muszkatołową, wiórki z suszonych pomidorów, posiekany czosnek. Szpinak można  lekko zakwasić sokiem ze świeżo wyciśniętej cytryny. Gotowy wyłożyć na duży talerz. Przygotować jajko sadzone: po umyciu i sparzeniu jajko wybić na mały talerzyk, następnie przelać na rozgrzaną patelnię z dodatkiem tłuszczu, dodać szczyptę soli, smażyć krótko pod przykryciem do ścięcia białka i żółtka. Wyłożyć na szpinak. Podawać z rzeżuchą.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży.

Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne.

Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.