Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


szpinak pod beszamelem

Szpinak pod beszemelem w diecie kobiety ciężarnej

szpinak pod beszamelemSzpinak pod beszamelem to bardzo dobra propozycja dla kobiety w ciąży.  Beszamel jest jednym ze smaczniejszych sosów, o delikatnym, wykwintnym smaku. Podstawą sosu jest mleko. Sos beszamelowy świetnie komponuje się z kalafiorem, brokułem czy szpinakiem. Przy tym potrawy te doskonale uzupełniają się pod względem wartości odżywczej. Szpinak to źródło kwasu foliowego i żelaza. Są to składniki, na które zapotrzebowanie zdecydowanie wzrasta w okresie ciążowym. Należy jednak pamiętać, że szpinak zawiera też kwas szczawiowy, który łączy się z wapniem, dlatego należy zawsze dodawać do szpinaku produkt obfitujący w ten makroelement (mleko, sery, jogurty, jaja).


Składniki:
ok. 450 g szpinaku mrożonego liściastego, jedna łyżka masła, sól, pieprz, szczypta gałki muszkatołowej, ząbek czosnku, 50 g startego sera żółtego.
sos beszamelowy: duża łyżka mąki, łyżka masła, ¾ szklanki letniego mleka,  żółtko, odrobina gałki muszkatołowej, sól do smaku.
Wykonanie: szpinak lekko odmrozić , posiekać na mniejsze kawałki, przełożyć na rozgrzaną patelnię, dodać masło i zeszklić do miękkości, dodać sól, pieprz i odrobinę gałki muszkatołowej. Wyłożyć do naczynia żaroodpornego.
Przygotować sos beszamelowy: rozpuścić na patelni masło (nie spalić!), następnie dodać mąkę i wszystko rozprowadzać łopatką do uzyskania jasnej zasmażki. Dodawać stopniowo letnie mleko i wszystkie składniki sosu dokładnie połączyć. Sos powinien być jednolity, bez grudek, o konsystencji kremowej śmietany. Żółtko w oddzielnej miseczce zaparzyć kilkoma łyżkami gorącego sosu, wymieszać i połączyć z sosem. Nie gotować, aby nie ścięło się białko w żółtku! Sos beszamelowy przyprawić do smaku solą, dodać szczyptę gałki muszkatołowej. Od razu polać nim szpinak. Posypać wierzch serem żółtym. Piec w nagrzanym piekarniku w temp. ok. 190°C przez ok. 10 minut. Podawać na ciepło.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.