Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


zupa krem z buraków

Zupa krem z buraków – źródło kwasu foliowego

zupa krem z burakówBuraki czerwone (ćwikłowe) posiadają wyjątkowy smak, dzięki składnikom odżywczym pobranych z gleby.  Są źródłem rekordowej dawki kwasu foliowego, podobnie jak szparagi. Kwas foliowy  bierze udział w procesach krwiotwórczych, warunkuje prawidłowy rozwój płodu, pobudza produkcję hormonów i neuroprzekaźników, wpływających na dobre samopoczucie. Aby zachować kwas foliowy w burakach, należy krótko je gotować, najlepiej w szybkowarze. Zbyt długa obróbka cieplna buraków może spowodować straty kwasu foliowego nawet do 80 %. Ważne też, aby buraki przed gotowaniem dokładnie umyć, gotować w skórce, nie nakłuwać je i nie obcinać końcówek.

Buraki są źródłem potasu, który odkwasza organizm i  usuwa nadmiar wody, co zapobiega opuchliznom kończyn (istotne w czasie ciąży).  Buraki  budują i wzmacniają tkankę łączną, pobudzają wzrost komórek, zaopatrując je równocześnie w tlen, poprawiają wygląd włosów, skóry i paznokci. Dostarczają sporo błonnika, dzięki czemu likwidują zaparcia, odtruwają jelita. To znakomite źródło krzemu, który z buraków szczególnie dobrze się wchłania w organizmie. Krzem bierze udział w procesie prawidłowego wzrostu kości, korzystnie wpływa na mineralizację układu kostno-stawowego, układu sercowo-naczyniowego, stan skóry poprzez stymulację produkcji kolagenu. Wykazują działanie odmładzające.

Buraki ćwikłowe doskonale można wykorzystywać do sporządzania sałatek z buraków, ćwikły, zup jarzynowych, barszczu, zup kremów. Świetnie się komponują z mięsami duszonymi z dodatkiem kasz jaglanej i gryczanej ( kasze to również znakomite źródła krzemu).

zupa krem z burakówZupa krem z buraków

Składniki: 1 kg buraków, ok. 1 l wywaru warzywnego (domowego), 2-3 ziemniaki średniej wielkości, mały ząbek czosnku*, 1 łyżka oliwy, 80 ml śmietanki, sól, cukier, świeżo zmielony kolorowy pieprz do smaku, szczypiorek do dekoracji.

Wykonanie:  buraki i ziemniaki dokładnie umyć, ugotować w skórce do miękkości (w szybkowarze ok. 10 minut). Odcedzić, przelać zimną wodą, wówczas skórkę łatwo się ściąga. Ugotowane i obrane buraczki pokroić na mniejsze kawałki, dodać do gorącego wywaru wraz z oliwą i ząbkiem czosnku. Podobnie ugotowane  i obrane ziemniaki połączyć z pozostałymi składnikami. Zmiksować wszystko. Przyprawić do smaku. Na koniec zupę krem podprawić śmietanką (nie gotować). Zupę wyporcjować do bulionówek. Zamiast śmietanki do  kremu z buraków możemy podać z jogurt naturalny bezpośrednio w bulionówce. Zupa krem znakomicie też smakuje z jajkiem w koszulce.

 

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży.

Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne.

Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.