Centrum Medyczne Olimedica   Mieszkania Modra Szczecin


jaja nadziewane makrelą i pomidorami suszonymi

Jaja nadziewane makrelą i pomidorami suszonymi

jaja nadziewane makrelą i pomidorami suszonymiJaja nadziewane makrelą i pomidorami suszonymi z dodatkiem rzeżuchy to smaczna  i odżywcza propozycja na śniadanie wielkanocne. Makrela należy do ryb tłustych (zawartość tłuszczu pow. 10 %), podobnie jak halibut, łosoś, szprot, śledzie. Dostarcza pełnowartościowego białka dobrze przyswajalnego. Jest źródłem  kwasów omega 3 i omega 6, które działają przeciwzapalnie, przeciwnowotworowo, przeciwmiażdżycowo, chronią przed udarem i zawałem. Kwasy omega 3  wpływają  na właściwy rozwój mózgu, układu nerwowego oraz siatkówki oka rozwijającego się płodu. Dlatego planując jadłospis w ciąży należy jak najczęściej uwzględniać ryby w różnych postaciach. Makrela to źródło wapnia, fosforu, witaminy D – składników niezbędnych dla mocnych kości, zębów i paznokci. Wapń dodatkowo podtrzymuje prawidłowy rytm serca, wpływa na właściwą lepkość krwi. Dzięki witaminie D dobrze się wchłania z jelita cienkiego.  W makreli znajdziemy w dużych dawkach potas (zachowuje właściwą równowagę kwasowo-zasadową organizmu, przeciw skurczom łydek, na dobry rytm serca), magnez (antystresowy, koi nerwy, przeciw skurczom łydek), jod (wpływa na prawidłowe funkcjonowanie hormonów tarczycy). Witaminy z grupy B, których nie brakuje w makreli, w tym B12 (kobalamina), B9 (kwas foliowy), B3 (niacyna) są czynnikami krwiotwórczymi, chronią przed anemią, co jest ważne dla kobiety w ciąży.

itaminy A i E zawarte w tłuszczu rybim korzystnie wpływają na stan skóry, wzroku i wzrost nowych komórek. Witamina E to witamina młodości, piękności i płodności. Makrela dostarcza też sporych dawek zbawczego selenu, który korzystnie działa na odporność organizmu. Selen podobnie jak witamina E należy do antyoksydantów, które chronią czerwone krwinki i błony komórkowe przed działaniem wolnych rodników (działanie antynowotworowe).  Należy pamiętać, że wrogiem selenu są węglowodany  (słodycze, słodkie wypieki), które powodują, ze selen staje się bezużyteczny i nie wchłania się.

Jaja nadziewane makrelą i pomidorami suszonymi

Składniki: 4 jaja ugotowane na twardo, ok. 200 g wędzonej makreli*, łyżka oliwy z oliwek, 4 suszone pomidory z zalewy olejowej, rzeżucha do dekoracji.

Wykonanie:  ugotowane i ostudzone jaja obrać ze skorupki, przeciąć na pół, wydrążyć żółtka. Makrelę obrać ze skóry, oddzielić od szkieletu i ości. Dodać suszone pomidory, oliwę i wszystko razem zmiksować w rozdrabniaczu lub za pomocą blendera.  Masę rybną przełożyć do szprycy. Nadziewać połówki jaj. Udekorować rzeżuchą.

*Makrela jest wystarczająco słona, dlatego sól do nadzienia jest zbędna. Jej nadmiar zatrzymuje wodę w organizmie i jest niewskazany dla kobiety w ciąży.

 

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży.

Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne.

Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.