Dieta w ciąży – Jajka – witalność i zdrowie

Jaja na zdrowieJajka to najstarszy symbol życia. To znakomite źródło wszystkich substancji odżywczych, które są niezbędne do powstania nowego zarodka i wyklucia się pisklęcia. W dawnych religiach wierzono wręcz w uzdrawiającą moc jaja. Czy rzeczywiście jaja są tak magiczne i zdrowe? Ależ tak. Dodają człowiekowi  sił witalnych i energii. Dostarczają pełnowartościowego białka, a wraz z nim aminokwasy* w najlepszych proporcjach.

To źródło wielu witamin z grupy B (B1, B2, B6, B12, PP), które określane są ogólnie witaminami na „dobre nerwy”. Znajdziemy też w nich witaminy rozpuszczalne w tłuszczach A (na prawidłowy wzrok i piękną skórę), D (przeciw krzywicy i osteoporozie), E (na płodność i urodę), K (na prawidłową krzepliwość krwi). Dostarczają również sporo składników mineralnych, m.in. żelaza, wapnia, magnezu, fosforu, jodu, cynku, selenu, miedzi, siarki, sodu. Wiele kontrowersji budzi cholesterol obecny w jajach. Niepotrzebnie, gdyż cholesterol pochodzący z jaja jest jak najbardziej potrzebny naszemu organizmowi, m.in. do produkcji hormonów. Zatem nie trzeba się go w ogóle bać. W jajach ponadto znajduje się lecytyna, która obniża poziom złego cholesterolu we krwi, bierze udział w metabolizmie tłuszczów, jest też składnikiem tkanki nerwowej i mózgowej, wspomaga dobrą pamięć i koncentrację, zapobiega zakrzepom, udarom.  Z uwagi na swoje dobroczynne walory zdrowotne jaja jak najbardziej powinny być uwzględniane w żywieniu kobiety ciężarnej.

Ważne jednak jest w jakiej formie spożywamy jaja. Najłatwiej przyswajalne są jaja gotowane na miękko lub na parze. Z kolei przygotowane na twardo są trudniej trawione przez organizm człowieka. Jaja mają szerokie zastosowanie w sztuce kulinarnej, m.in. do produkcji makaronów, klusek, pierogów, omletów, naleśników, wypieków, majonezów, potraw z mięsnych mas mielonych. Jaja są też niezbędne do zagęszczania zup kremów i niektórych sosów, np. beszamelowego. To tylko mały wycinek zastosowania jaj w kuchni.

*Aminokwas- to podstawowa cegiełka niezbędna do budowy białka w organizmie człowieka.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.


dieta w ciy
Artykuły