Dieta w ciąży – Warzywa w diecie kobiety ciężarnej źródłem kwasu foliowego

warzywa w żywieniu kobiety ciężarnejWarzywa odgrywają ogromną rolę w żywieniu kobiety będącej w ciąży, jak również każdego człowieka. Są źródłem cennych witamin, składników mineralnych, błonnika, białka roślinnego, również węglowodanów. Wiele z nich dostarcza kwasu foliowego, który jest niezbędny dla kobiety ciężarnej. Kwas foliowynależy do witamin z grupy B, decyduje o prawidłowym rozwoju płodu w jego wczesnym stadium. Także bierze udział w procesach tworzenia czerwonych ciałek krwi. Kobiety z natury mają skłonności do niedokrwistości, a w okresie ciążowym szczególnie. Dlatego dieta ciężarnej powinna być bogata w warzywa zielone, zasobne w kwas foliowy, żelazo (składnik hemoglobiny), witaminę C (niezbędna do przyswojenia żelaza w organizmie oraz wzmacniająca odporność).

Chciałabym zwrócić uwagę na popularne warzywo, którym jest burak ćwikłowy. To bardzo bogate źródło kwasu foliowego, krzemu (wzmacnia tkankę łączną, naczynia i kości), potasu (odkwasza organizm, zapobiega skurczom łydek), błonnika (reguluje pracę jelit). Należy jednak pamiętać, że buraki najlepiej gotować krótko w szybkowarze, gdyż zbyt długa obróbka termiczna niszczy kwas foliowy niemalże w całości. Podobnie inne warzywa gotujemy krótko, od wrzącej wody, aby straty witamin były jak najmniejsze.
Bardzo interesującym warzywem jest kapusta pekińska, lubiana przez większość z nas. Jest delikatna , odżywcza , lekkostrawna i w przeciwieństwie do innych warzyw kapustnych, nie ma właściwości wzdymających. Jest źródłem witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego, prowitaminy A, składników mineralnych (potasu, magnezu, żelaza). Kapusta pekińska świetnie komponuje się z jogurtem naturalnym, z dodatkiem pomidorów, papryki czerwonej, kukurydzy, ananasów, Dlatego zalecana w żywieniu kobiety ciężarnej.
Sałata– mamy różne jej odmian, najpopularniejsze to masłowa o kruchych i smacznych liściach; lodowa również krucha i soczysta, nadająca się do dłuższego przechowywania w lodówce; rzymska o wydłużonych liściach o dość słodkawym smaku; roszponka o małych ciemnozielonych listkach. Niezależnie od odmian każda z nich jest źródłem kwasu foliowego, prowitaminy A i pozostałych z grupy B, witaminy E, składników mineralnych (potasu, żelaza, magnezu, wapnia), błonnika. Należy jednak pamiętać, ze wapń pochodzenia roślinnego jest trudniej przyswajalny, dlatego chętnie uzupełniamy sałaty jajkiem dobrze też pamiętać, aby sałaty kupować w sprawdzonych sklepach lub od działkowiczów, gdyż właśnie sałaty kumulują w sobie azotany. Sałata z uwagi na obecność kwasu foliowego i swój dekoracyjny wygląd powinna gościć w jadłospisie kobiety ciężarnej.
Źródłem kwasu foliowego są też pomidory, które nie tylko są smaczne ale i odżywcze. Dostarczają organizmowi cennych składników mineralnych, w tym sporo potasu, ogromne ilości likopenu (to inaczej karoten o właściwościach przeciwnowotworowych). Pomidory mogą mieć szerokie zastosowanie w żywieniu kobiet ciężarnych. Nadają się do wielu smacznych surówek, sałatek, sosów, zup, serów wszelakich, wędlin, ryb. Jednak najlepiej kupować je z upraw ekologicznych.

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.


dieta w ciy
Artykuły