Odżywianie w ciąży – Pomysł na obiad

obiadObiad dla kobiety ciężarnej  jest głównym posiłkiem,  powinien być pełnowartościowy, jednocześnie lekkostrawny, aby nie obciążać nadmiernie żołądka. Należy bezwzględnie unikać potraw tłustych (np. bigosu, golonki); mięs smażonych; wszelkich pasztecików smażonych  w głębokim tłuszczu  oraz krokietów, które również są nim przesiąknięte; zawiesistych sosów; potraw wzdymających i nadmiernie pikantnych czy przesolonych.

Zamiast soli i ostrych przypraw można stosować zioła przyprawowe, najlepiej z własnej hodowli lub ze sklepów ekologicznych. Jeżeli już chcesz nabyć gotowy zestaw przypraw ziołowych, to czytaj koniecznie jego skład. Bardzo często zawierają glutaminian sodu, który nie jest obojętny dla organizmu. Na ten temat czytaj w artykule „Czy glutaminian sodu szkodzi kobiecie w ciąży?” Zestaw obiadowy powinien uwzględniać porę roku, warzywa i owoce sezonowe. Wiele kobiet w ciąży ma nudności i cierpi na brak apetytu, dlatego obiad powinien być szczególnie świeży, urozmaicony, kolorowy, aby już sam jego widok i zapach pobudzał kubki smakowe i zachęcał do jedzenia. Również należy ostrożnie korzystać ze zbiorowego żywienia, gdzie łatwo o nieświeżą potrawę, zwłaszcza w okresie letnim. Jeżeli planujesz obiad czy kolację w restauracji, to tylko w sprawdzonej, o odpowiedniej renomie. Propozycje domowych zestawów obiadowych:

 Zestaw letni

  • boćwina z jajkiem; łosoś gotowany na parze lub pieczony ze świeżą bazylią, do tego prosty dip jogurtowy z dodatkiem pokrojonych ogórków małosolnych i pomidorów; ziemniaki młode z koperkiem; surówka z młodej kapusty z oliwą i sokiem ze świeżo wyciśniętej cytryny; napój ze świeżej mięty i jabłek

Zestaw jesienny

  • zupa kalafiorowa; pulpety cielęce w sosie pomidorowym, kasza gryczana na sypko ; surówka z kapusty pekińskiej z kukurydzą; kompot wiśniowy

Zestaw zimowy

  • zupa ogórkowa; ryż brązowy na sypko, potrawka z kurczaka, kapusta czerwona gotowana z dodatkiem surowego jabłka i suszonych owoców żurawiny;  sok ze świeżo wyciśniętych owoców cytrusowych

Zestaw wiosenny

  • zupa krem marchewki; pierś z indyka pieczona w rękawie w sosie naturalnym pieczeniowym, ziemniaki puree` posypane rzeżuchą lub szczypiorkiem z własnego wysiewu, gotowany brokuł  lekko zapiekany z sosem beszamelowym; kompot z owoców suszonych

SMACZNEGO!

Grażyna Tuchmacher

Szanowny Gościu, witam Cię na mojej stronie dotyczącej zdrowego odżywiania w ciąży. Odżywianie i higiena w ciąży to podstawa przyszłego zdrowia dziecka. Mam nadzieję, że porady i wskazówki, które tutaj znajdziesz okażą się dla Ciebie pomocne. Polecam również uwadze swoją książkę Zdrowe odżywianie i higiena kobiety ciężarnej, która została wydana przez krakowskie wydawnictwo „Impuls”. W książce przyszła mama znajdzie informacje o wartościach odżywczych podstawowych produktów żywnościowych, ich zestawianiu w posiłkach oraz prawidłowym odżywianiu się podczas ciąży. Książka zawiera proste przepisy kulinarne z kuchni tradycyjnej oraz współczesnej, które mam nadzieję znajdą uznanie wśród młodych czytelniczek. Kilka stron poświęconych jest higienie ciała oraz kosmetykom wskazanym podczas ciąży.


dieta w ciy
Artykuły